Keresztény Kultúra

Miért (nem) kell az egyház áldása egy politikai ügyre?

2019. szeptember 12. - keresztenykulturablog

Bár a családok sok szempontból lehetnek kiemelt fontosságú mikroközösségek a vallásos, keresztény közösségek számára (is), a múlt heti demográfiai csúcs megáldása és a férfi és egyházi résztvevők felülreprezentáltsága mégis felvethet néhány kérdést.

„A legnagyobb szövetségeseink az egyházak” – mondta megnyitó beszédében Novák Katalin családügyi államtitkár, majd formabontó aktusra kérte fel a csúcson megjelent Erdő Péter bíborost, Steinbach József református püspököt, Fabiny Tamás evangélikus püspököt és Köves Slomó rabbit, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség vezetőjét. A négy egyház vezetője egymás váltva mondott áldást, illetve szentelte meg a konferenciát – számolt be az eseményről a 168 óra. Hogy ezzel az állítással és az áldás gesztusával kapcsolatban milyen kérdések vethetők fel, arra később térünk ki, elsőként sorra vesszük, miért lehet valóban üdvözlendő a családok támogatása, akár a keresztény közösségek számára is: 

– Aki gyereket szül/etet/öltöztet/nevel, az mindenképp terheket vállal – a sok öröm mellett, természetesen. A teher- és áldozatvállalás pedig alapvető krisztusi minta. 

– Annak, aki gyereket szül/etet/öltöztet/nevel, sokkal több pénze és ideje megy el gyerekre, mint annak, aki nem vállal gyereket. Az, hogy egy tágabb közösség támogassa a gyerekeseket, akik sokszor saját szüleiktől távol élnek, szintén üdvözlendő.

– Aki gyereket szül/etet/öltöztet/nevel, hamar találkozik szűkebb-tágabb környezete időnként kiszámíthatatlanul furcsa, időnként nyomasztóan kiszámítható viselkedésével, mint amilyen a tömegközlekedés írott és íratlan szabályainak, valamint a szülő és a gyermek autoritásának (vagyis annak, hogy ők mind egyedi emberi lények) teljes figyelmen kívül hagyása. Találkozik rengeteg nevelési szakértővel, ám annál kevesebb valódi támogatással egyéni vagy társadalmi szinten.  

– Ebből is következik, hogy a gyermekvállalás hétköznapi örömei és terhei nagyjából jól kiszámítható módon egy elsődleges gondozóra (Magyarországon általában az anyára) esnek, aki így durván túlterhelt. Mindezt a nem hozzáférhető vagy a legtöbb munkahely munkaidejével nem összehangolt gyermekfelügyeleti intézmények nyitvatartási ideje, a munkahelyi, baráti, családon belüli elvárások még tovább nehezítik, és ennek sokszor az elsődleges cél – a gyermekek nyugalomra, kiszámíthatóságra irányuló igényének kielégítése – látja kárát. Ezért az valóban lehet üdvözlendő, ha ezeket az erőfeszítéseket valamilyen úton-módon értékeli az állam, a különböző, egymásnak gyakran ellentétben álló szerepelvárásokat pedig egy közösség – akár vallási közösség – segít összehangolni.

Az első és alapvető kérdés mégis az, hogy megáldhatnak-e politikai programot egyházi képviselők, lelki vezetők – legyen bármennyire egyházi szempontból is támogatható az adott ügy.

Mivel a vallás nem politikai kategória, és a hívek nem ugyanazon politikai közösség tagjai, családi állapotuk pedig szintén sokféle lehet (egyedülálló, özvegy, családos, gyermekét egyedül nevelő szülő, unokáit nevelő nagyszülő, etc.), további kérdések vethetők fel. Például, hogy helytálló-e teológiailag egy ilyen gesztus, ha az egy éppen hatalmon lévő politikai erő egyik zászlóra tűzött ügye melletti kiállást, sőt annak liturgikus aktussal történő megerősítését jelenti, mert ilyenkor – helyeseljük bármennyire is az ügy által képviselt értékeket – az egyházi szolgálat a politikai érdekek isteni legitimációjának eszköze lesz, és ebben a folyamatban rég nem az egyház határozza meg az irányt és az ügyet, essen bármennyire is jól a társadalmi mellőzöttség után a kitüntetett figyelem. Ha az egyház pusztán teológiai mércéhez igazítaná közéleti szerepvállalását, legalább ilyen reprezentatív lehetne családügyileg akkor, amikor két héten belül három családot mészárol le a családfő, amikor emberek – családok – éheznek a határon vagy kriminalizálnak embereket azért, mert nincs otthonuk. 

A tapasztalati/történeti szempont pedig az, hogy az ilyesmiből semelyik történelmi korszakban, semmilyen politikai programra adott áldásból és/vagy legitimációból nem jöttek ki jól a vallási közösségek, ám az ilyen szerepvállalások, a politikai agendák spirituális legitimálásának hatása és megítélése a jelenben legtöbbször nem egyértelmű.

A spirituális magaslatokból visszatérve a profán hétköznapok valóságához, gyerekes szülőként sokszor szembesülhetünk azzal, mennyire tekintélyelvű a magyar társadalom és benne a magyar vallási közösségek. Ebből kifolyólag sajnos egyik sem magától értetődően gyerek- és anyabarát. Ezért amikor azt halljuk, első a család, az annyiban lehet támogatandó cél, amennyiben a munka és a magánélet egyensúlyáról vagy a terhek egyenlőbb eloszlásáról szól a program. (És nem nagypapakorú férfiak vágyálmairól az unokáik ideális számát illetően.)

Ezer oka lehet tehát annak, ami miatt az egyszeri szemlélő legalábbis hangos hümmögésbe kezd a nemzetközi sajtóban is elterjedt kép láttán, amely a III. demográfiai csúcs első sorban ülő résztvevőiről készült 2019. szeptember 7-én, Budapesten, és amelyet bejegyzésünk illusztrációjául választottunk.

Az eddig felsoroltak mellett még néhány szempontot emelnénk ki. 

– A gyermekvállalás fizikai terheinek jelentős részét – az első 9 + körülbelül 6 hónapban a  95-100 százalékát – a nők viselik. Az, hogy egy olyan demográfiai konferencián, amelynek célja a népszaporulat feltornászása 1,5-ről 2,1-re, 2019-ben csak férfiak ülnek az első sorban, finoman fogalmazva is óriási öngól. (Kérdéses, hogy vajon jobb lenne-e, ha pusztán a fotó kedvéért odaültettek volna néhány nőt is, de talán azt mutatná, hogy legalább kicsit odafigyeltek a célcsoportra, és már az is gesztus értékű lenne.)  

– A másik vitatható szempont kicsit bonyolultabb és sokkal egyháziasabb. Amíg olyan egyházi valóság vesz körül bennünket, amelyben nemcsak az egyháztagokból, de a lelkészekből is alig van utánpótlás, és amely tendencia nem kis mértékben az egyházi vezetők magánéleti válságai miatt vagy a nekik tulajdonított – általuk sok esetben valóban elkövetett – súlyos visszaélések miatt csökken, vagy ahol a protestáns lelkészek és lelkész házaspárok körében a válások száma az országos átlaghoz közelít, vagy ahol 13 lelkész lett öngyilkos körül-belül 12 év alatt, tehát ahol az egyház saját emberei, családjai, gyermekei nehéz helyzetét sem látja meg és – drámai ezt leírni – amelyben egyelőre a lelkészi munkakör egyáltalán nem családbarát, milyen áldásos modellt, milyen valódi segítséget tud nyújtani, milyen hiteles üzenetet tud képviselni az egyház a családtámogatások kérdésében? Nem sokkal inkább saját embereire kellene koncentrálnia, akik a terepen küzdenek: ők mit mondanak a saját családjuk és általában a magyar családok hétköznapjairól? Ott miként lehetne valóban áldás az egyházi jelenlét? (Erről a kérdéskörről beszélgettünk legutóbbi Podcast adásunkban, ezt itt hallgathatjátok meg.) 

Az említett drámai tényezők mellett természetesen sok-sok pozitív példát ismerhetünk baba-mama körökről, családi istentiszteletekről, házaspárok lelkigondozásáról, és olyan helyzetet is el tudok képzelni, hogy az unokákra vagy azok közelségére vágyó nagymamakorú idősek vállalnak gyerekfelügyeletet, hogy a kimerült szülők egyszer-egyszer végig tudjanak ülni egy istentiszteletet, és abból töltekezhessenek. 

De ott vannak-e az egyházak a gyermekágyas osztályokon, ahogy a haldoklókat kísérik? Felemelik-e a szavukat a szülészeti vagy a családon belüli erőszakkal szemben? Segítik-e párkapcsolati és/vagy magánéleti válságba jutott lelkészeiket, hogy teljes és gyümölcsöző életet élhessenek, amely hatással volna közösségeikre is? Jelen vannak-e, kísérik-e a családokat, az embereket akkor is, amikor senki nem látja, vagy ha erre semmilyen feljebbvaló nem kéri fel őket – hacsak nem az egyetlen, aki mindegyiknél hatalmasabb, és akinek szeretete, áldásai nem függnek gyermekszámtól, családi állapottól vagy nemzetiségtől, sem politikai ciklusoktól és ideológiai törésvonalaktól.  

Borítókép forrása: Orbán Viktor Facebook-oldala

A Keresztény Kultúra blog olyan felület, ahol azokat a kereszténységgel és közélettel kapcsolatos szövegeket szeretnénk megjelentetni, amelyeknek jelenleg Magyarországon nincs igazán felülete. Célkitűzéseinkről bővebben itt olvashattok.

Ha támogatni szeretnétek bármifajta állami, egyházi és civil szervezettől függetlenül működő, egyéni projektünket, hogy még többet tehessünk a kulturált keresztény párbeszédért, keressétek fel közösségi adománygyűjtő oldalunkat a patreon.com/kerkultblog címen. 

Ha kérdésetek, témajavaslatotok lenne, írjatok nekünk a keresztenykulturablog@gmail.com címen, vagy keressétek Facebook-oldalunkat

A bejegyzés trackback címe:

https://keresztenykultura.blog.hu/api/trackback/id/tr5515051650

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása